HI Blog - De laatste inzichten en updates.

Het verkorten van “time to market” door het aanbrengen van heartbeat en flow

Geschreven door Rob Abbas | Dec 15, 2017 2:32:21 PM

Economy is booming! De kansen in productontwikkeling zijn groot: robotica, de energie transitie, 3D printing, electrisch vervoer etc. Er is vraag naar nieuwe innovaties en er is veel technologie voorhanden om nieuwe producten te ontwikkelen. Tegelijkertijd is het echter steeds moeilijker om aan goede vakmensen te komen die project ervaring hebben.

In mijn dagelijkse praktijk bij Holland Innovative adviseren we OEM’s, het MKB en start ups bij het implementeren van een transparant en doelmatig innovatie proces. Onlangs heb ik nog  implementatie projecten gedaan bij o.a. een bedrijf in 3D imaging en een grote speler in de vervoerssector.

Bij het realiseren van “time to market” gaat het onder andere om:

  • Is de juiste technologie voorhanden? Zijn risico’s voldoende afgebouwd?
  • Hoe ten behoeve van risico afbouw de juiste fasering aan te brengen: eerst product architectuur, daarna design en vervolgens engineering. First things first.
  • Hoe betrekken we de klant hierbij in een zo vroeg mogelijk stadium?
  • Hoe breng ik heartbeat en flow aan in het project?

Heel belangrijk in een productontwikkel project is het aanbrengen van heartbeat. Heartbeat brengt leven in het project. Het zijn de frequente fysiek zichtbare testevents waarbij stapsgewijs functionaliteit toegevoegd wordt aan het prototype.


Een “timeboxed” heartbeat zorgt voor flow in het product ontwikkel project, zoals een lopende band in een fabriek. Het is een dichtbij gelegen doel waar ook de onervaren project medewerkers zich op kunnen richten. Het brengt focus en een kapstok voor hun eigen planning.

Heartbeat is een fantastisch middel voor de Project Manager om al in een vroeg stadium van het project de werkelijke project voortgang te meten. Bedenk dat in een conventioneel product ontwikkel project volgens de waterval methode de échte validatie helemaal op het einde komt. Eventuele verkeerde concept keuzes kosten dan veel geld, het project vertraagt en omzet wordt later gegenereerd.

Steeds meer vooraanstaande bedrijven in de hightech, automotive, luchtvaart en printing industrie brengen de heartbeat en flow aan in hun innovatie processen en timmeren hiermee succesvol aan de weg.

Als je meer wil weten over hoe Holland Innovative kan helpen met het vinden van de juiste heartbeat en het creëren van flow in de organisatie, neem dan contact met me op via Bert.van.Appeven@Holland-Innovative.nl.