Innovatie is de zuurstof van de economie. Tegelijkertijd is het een modewoord. Zet ergens het woord ‘innovatief’ voor (of achter) en meteen ben je hip, modern en relevant. Helaas zie ik in de praktijk dat maar weinig bedrijven begrijpen wat innovatie écht inhoudt. Het gaat veel verder dan alleen ‘iets nieuws’ op de markt brengen.
Innovatie is een mindset, een manier van denken en doen. En dat is te leren.
In de ruim 25 jaar dat ik actief ben in het bedrijfsleven heb ik het geluk en het voorrecht gehad dat ik heb mogen meespelen in de Champions League van de innovatie, namelijk de Brainport regio Eindhoven, thuishaven van bedrijven als Philips, ASML, VDL en TFS. In deze sector is innovatie geen modewoord, maar bittere noodzaak.
Zoals Einstein al zei kan je problemen niet oplossen met de denkwijze die ze hebben veroorzaakt. Succesvolle innovatie vereist uitgedaagd worden om creatief te denken en te doen. Hoe veilig en vertrouwd je comfort zone ook voelt, het is heel gezond om er af en toe uit te stappen.
Zo stimuleer ik mijn werknemers geregeld om dingen te doen die niet binnen hun taakomschrijving liggen. Ik vraag een projectmanager bijvoorbeeld om een risicomanagement workshop te organiseren. Maar dat heb ik niet eerder gedaan, is vaak de reactie. Als ze dan toch in het diepe springen, blijkt het prima te lukken.
Als ik één ding heb geleerd, dan is het dat mensen veel meer kunnen dan ze denken. Geef ze dat duwtje of spring zelf eens. Het resultaat: meer zelfvertrouwen, nieuwe inzich-ten en een out-of-the-box denk- en werkmentaliteit.
De tijd dat innovaties op eenzame zolderkamertjes plaatsvonden ligt ver achter ons. Inno-veren betekent samenwerken. Vandaar dat je netwerk één van je belangrijkste assets is. Een netwerk is als een schatkist vol kansen en mogelijkheden, maar de kunst is om ze te zien en er vervolgens naar te handelen.
Een paar jaar geleden plaatste een LinkedIn connectie van mij een artikel waarin hij aan-kondigde dat hij innovatiemanager werd van een nieuw Data Science instituut. Ik wilde zelf al langer iets met Data Science doen en stuurde een berichtje terug. Dat simpele berichtje heeft inmiddels geleid tot het opzetten van een Data Science programma voor de indu-strie, een zakenreis naar een Canadese topuniversiteit en een aanstelling als Data Sci-ence hoogleraar.
Bij innovatie gaat het altijd om mensen. Mijn eigen innovatiemantra luidt dan ook: ontmoeten, delen, verbinden.
Als je het creatief netwerken in de vingers hebt, ben je klaar voor de volgende stap: het bouwen aan een innovatie-ecosysteem. Dit is een groep van gelijkgestemde bedrijven en ondernemers waarmee je samen diensten, producten en/of projecten in de markt zet die voor alle stakeholders winst opleveren.
Op dit moment werken we bij Holland Innovative samen met de Johan Cruyff Arena aan het optimaliseren van de grasmat via sensoren, data science modellen en innovatief gras-beheer. Doel is om het gras aan te passen aan de performance van de voetballers, zodat we bijvoorbeeld precies kunnen bepalen hoe snel de bal over de mat rolt.
Die informatie is niet alleen interessant voor voetbalclubs, maar ook voor schoenfabrikanten, die speciaal schoeisel kunnen ontwikkelen voor bepaalde soorten gras en voor verzekeraars, aangezien slim grasbeheer blessures kan voorkomen. Kortom, we realiseerden ons dat we met ons high-tech grasbeheer goud in handen hebben.
We besloten een ecosysteem te ontwikkelen (we noemen het een innovatieplatform), waarbij we partners zoeken om samen nieuwe technologie en producten te ontwikkelen en de kosten te delen. Via mijn netwerk kon ik een innovatieplatform-model gebruiken van een zakelijke relatie. Vervolgens kan ik die relatie ook betrekken bij het ontluikende eco-systeem. Een echte win-win.
In plaats van zakelijk en privé altijd strikt gescheiden te houden, kunnen ze elkaar ook versterken. Je zit de helft van de tijd dat je wakker bent op kantoor, dus waarom zou je daar niet aan je persoonlijke ontwikkeling werken? Daar heb je privé ook profijt van.
Toen één van mijn medewerkers last had van stress door een zwaar project, gaf ik hem de kans voor een managementtraining waar hij ademhalingsoefeningen leerde. Hij kreeg niet alleen zijn stress onder controle, maar ging zich ook vragen stellen over zijn vaderschap en hoe hij wilde dat zijn kinderen tegen hem aankeken. Een prachtig voorbeeld van hoe zijn zakelijke probleem op een diepe en betekenisvolle manier ingreep op zijn privéleven.
Het meedenken met en ruimte geven aan de ontwikkeling van je collega’s en werknemers is een belangrijke pijler van succesvol innoveren. Het heeft een enorme impact op hun persoonlijke ontwikkeling en situatie thuis, en dit gezonde welzijn is de sleutel voor balans in je leven.
Een paar weken geleden zat ik met een groep Brabantse monniken aan tafel die een prachtig duurzaam en circulair model voor hun bierbrouwerij hadden ontwikkeld. Hoewel ik geen cent voor mijn adviezen betaald kreeg, bruiste ik na afloop van de energie.
Innovatieve ideeën worden geboren uit passie. Er geld mee verdienen komt pas later. Zo heb ik liever plezier in mijn werk dan dat ik per se in een dure auto moet rijden.
Als je lekker aan het innoveren bent twinkelen je ogen met lichtjes, niet met eurotekens.
Volgens hoogleraar Henk Volberda wordt innovatie maar voor 30 procent bepaald door technische doorbraken. De overige 70 procent komt voor rekening van ontmoeten, verbinden en samenwerken, oftewel social skills. Ik ben het volledig met hem eens. Vooral in de high tech sector waar de focus ligt op technologie zijn sociale vaardigheden nog wel eens een ondergeschoven kindje.
Ik werk veel samen met stemcoach Robin van Beek, die uit de entertainment industrie komt. Hij helpt mijn mensen hun sociale vaardigheden te ontwikkelen, zodat ze zich goed in hun vel voelen, beter leren communiceren en makkelijker voor een groep staan om een idee te presenteren.
Help je technische personeel met hun social skills, zodat ze weten hoe ze hun briljante ‘moonshots’ ook weer op aarde kunnen laten landen.
Als ambassadeur van Female Tech Heroes was ik eerder dit jaar met twee andere mannen uitgenodigd op een diner met honderd vrouwen. Voor het eerst ervoer ik hoe het voelt om als man in de minderheid te zijn. Dat was een eye-opener. Ik realiseerde me dat vrouwen in de high tech wereld dat verschil voortdurend ervaren.
Sociale vaardigheden, één van de meest essentiële ingrediënten van succesvolle innovatie (zie punt 6), zijn bij vrouwen vaak sterker ontwikkeld dan bij mannen. Zorg dus voor een gezonde mix in je organisatie.
Diversiteit is essentieel voor innovatie. Zowel op gebied van de man-vrouw verhouding, als op het vlak van etniciteit, cultuur en achtergrond. Je hebt al die verschillende invalshoeken nodig om problemen en vraagstukken te benaderen en op te lossen.
Als je deze 7 stappen volgt, kan ik je verzekeren dat innovatie geen modewoord blijft, maar dagelijkse praktijk wordt. Mocht je een keer wat serieuzer willen sparren, aarzel niet en neem via LinkedIn of nog beter rechtstreeks contact met mij op.
Hans Meeske
CEO van Holland Innovative
hans.meeske@holland-innovative.nl