HI Blog - De laatste inzichten en updates.

Elk Reliability vraagstuk vraagt om een eigen aanpak

Geschreven door Holland Innovative | Jun 3, 2021 7:59:22 AM

Je hebt een innovatief product ontwikkeld. Of bent hier volop mee bezig. Dan wil je dat je klanten kunnen vertrouwen op kwaliteit – en dat het product langdurig meegaat. Bij Holland Innovative ondersteunen we daarom met Reliability Engineering. Coen Smits werkt ruim 10 jaar als Product & Process Specialist en deelt zijn ervaringen.

 

Kun je iets over jezelf vertellen?

“Ik ben Coen Smits, gepromoveerd experimenteel natuurkundige. Na mijn studie aan de Technische Universiteit Eindhoven, startte ik als postdoctoraal onderzoeker aan de technische universiteit in het Duitse Aken. Hoewel ik dat erg leuk vond, bleek academisch onderzoek bij een onderwijsinstelling niet de ultieme match. Ik keerde terug naar Nederland en ging aan de slag als Process Development Engineer bij OTB Solar (nu Meyer Burger), een bedrijf dat productielijnen levert voor het maken van zonnecellen.

Holland Innovative gaf Six Sigma-trainingen bij OTB Solar en we raakten in gesprek. Ik dacht: dit is iets voor mij en uiteindelijk nam ik de stap om bij Holland Innovative aan de slag te gaan. De afwisseling in mijn rol bij Holland Innovative ben ik steeds meer gaan waarderen: ik kom bij veel organisaties over de vloer. Dit werkt verfrissend. Het houdt je scherp.”

 

Welke organisaties ondersteun je zoal en wat is je huidige rol?

“De afgelopen 10 jaar heb ik voor veel mooie organisaties gewerkt, met name in de hightech. Denk aan Philips, ASML en Thermo Fisher Scientific. Ik verzorg trainingen en werk op projectbasis bij onze klanten. Ik geef trainingen over Physics of Failure: wat zijn de faalmechanismen van een product? Ook verzorg ik een Root Cause Analyse-training en daar komt binnenkort een RF1-training bij. Daarin leren onze deelnemers de betrouwbaarheid van hun product te voorspellen op basis van veld- en testdata.”

 

Wat zijn de belangrijkste Reliability-vraagstukken?

"Veel organisaties worstel
en met Physics of Failure. Vaak is onduidelijk waarom een product op een zeker moment stuk gaat. Zij hebben onvoldoende zicht op het faalmechanisme en vragen zich af hoe ze stuk gaan kunnen voorkomen.Ik zie overal een sterke ambitie om dit op te lossen: het is zelden een kwestie van ‘grote stappen, snel thuis’. De professionals die ik coach, hebben veel expertise in productontwikkeling. De uitdaging zit in het begrijpen waarom het product na verloop van tijd stuk gaat."
   

Met welke methodes brengen jullie hen verder?

“Dit verschilt. Elk vraagstuk vraagt om een eigen aanpak. Het hangt ook af van de fase waarin het product zich bevindt. Moet een product betrouwbaar zijn, en wil je hier tijdens de ontwikkeling al op anticiperen? Dan helpen we allereerst met het opstellen van de product- en betrouwbaarheidseisen. De methode die we in deze fase hanteren is ‘Design for Reliability (DfR), waarbij we met bijvoorbeeld een ‘Failure Mode & Effect Analysis’ (FMEA) de faalrisico’s en bijbehorende effecten in kaart brengen.

Het kan ook zijn dat je al een product hebt ontworpen maar nog niet hebt geleverd en de betrouwbaarheid moet aantonen. Dan wenst de klant vaak een testplan. Als de  belangrijkste faalmechanismen van een product nog niet bekend zijn, dan inventariseren we die vóórdat we starten met het testplan. Soms moeten we daarvoor meerdere stappen uit het ontwikkeltraject uitbreiden met het aspect Reliability.

Er zijn ook organisaties die problemen ondervinden met een product dat al in de markt is gezet. Zij willen weten hoe dit komt en hoe zij dit kunnen oplossen. Dan voeren we allereerst een analyse uit om de ernst en omvang van het probleem in te schatten. Zo gewenst voeren we daarna een aanvullende Root Cause Analyse uit, waarmee we de oorzaak van het probleem achterhalen. Is het bijvoorbeeld een kwaliteits- of reliability-probleem? Een Root Cause Analyse voeren we uit door middel van gerichte experimenten.”

 

Wat was jouw mooiste project?

“Dat was mijn eerste klus, bij een bedrijf in Nieuwegein. Hier werkte ik mee aan de ontwikkeling van een kookapparaat voor de luchtvaart. De klant wilde een testplan. Hiervoor deden we een voorzichtige aanname aan welke omgevingsfactoren het apparaat zou worden blootgesteld. We hadden van de klant niet alle benodigde informatie gekregen. Uiteindelijk kregen we een telefoontje van het testcentrum waar het apparaat op de proefstand stond: het apparaat was defect. Door een voorzichtige aanname hadden we veel te zwaar getest. Uiteindelijk hebben we de organisatie opgeleid en inmiddels heeft het bedrijf een eigen Reliability-afdeling. Ze voeren zelf testen uit op componentniveau. Hierdoor weten ze steeds beter waardoor hun product kapotgaat.''

''We hebben de klant op weg geholpen en nu doen ze het op eigen kracht. Mooi dat ik hieraan kon bijdragen.”

Laat u adviseren

Heb je een vraagstuk rondom kwaliteits- of betrouwbaarheidsproblemen waar je hulp bij nodig hebt? We helpen je graag verder!