De high tech maakindustrie is verantwoordelijk voor een groot deel van onze economische groei, en daarmee van onze welvaart. Dat deze door hardware gedomineerde wereld niet zonder software expertise kan, is inmiddels genoegzaam bekend, maar minstens zo belangrijk zijn een goede procesbeheersing, producten met een voorspelbare kwaliteit en projectmanagement. Holland Innovative helpt de high tech maakindustrie daarbij, zowel in projecten op locatie als via trainingen. In een serie artikelen laten we zien hoe. Vandaag: Hans Meeske, oprichter en directeur/eigenaar.
Letterlijk vanuit een zolderkamer is Hans Meeske gestart met Holland Innovative, met als doel bedrijven in de high tech industrie te helpen optimaliseren. Dat gebeurt zowel door het aanbieden van deskundige mensen die de bedrijven verder helpen, als door de kennis over te dragen binnen de bedrijven en ze daardoor te laten groeien. De belangrijkste middelen daartoe: projectbegeleiding en trainingen. En wat voor zijn klanten geldt, geldt ook voor zijn eigen medewerkers: om hen blijvend te stimuleren het beste uit zichzelf te halen, stuurt hij ze geregeld op trainingen en coachingssessies. Daarnaast stuurt hij ze ook actief naar buiten om op de podia die ertoe doen hun eigen expertise te delen met de buitenwereld. Meeske: “Dat is niet alleen goed voor die buitenwereld, maar ook voor die collega’s zelf. Juist door uit je comfortzone te stappen, leer je nieuwe dingen en kom je achter je verborgen talenten.”
Als iemand het nut daarvan heeft leren kennen, dan is het Meeske zelf wel. Na jarenlang in diverse rollen de wereld over te zijn gestuurd door Philips, besloot hij het heft in eigen handen te nemen. Eerst met een eigen productiemachine voor 3D-geprinte producten (“in een tijd dat dat nog helemaal niet hot was wist ik toch juweliers al heel enthousiast te krijgen over de mogelijkheden hiervan”), maar later meer op het snijvlak van proces- en productontwikkeling. “Ik was 38, nam definitief ontslag en een extra hypotheek op mijn huis, trok me terug op mijn zolderkamer en bedacht daar de eerste trainingen, gebaseerd op de SixSigma-principes rond procesverbetering en kwaliteitsbevordering. Gelukkig kreeg ik steun van Philips en ook de Universiteit van Amsterdam hielp me. Anders was het me nooit gelukt.”
Toch kwam de eerste opdracht – in 2007 – net iets te snel. “Ik had ja gezegd tegen een klus voor een nieuwe Philipsfabriek in Polen, maar ik had nog helemaal geen mensen die de opdracht zouden kunnen uitvoeren. Dus zat er niks anders op dan het zelf maar te gaan doen”. Voor de trainingen huurde ik een hotel in Best af en ben gewoon begonnen.” Het leidde tot een periode waarin Meeske drie dagen per week leiding gaf aan zijn project in Polen en trainingen organiseerde terwijl hij de rest van de week aan zijn business bleef bouwen.
Inmiddels is Holland Innovative uitgegroeid tot een snel groeiend bedrijf met 40 medewerkers in Eindhoven en 10 in Enschede. De missie is vervat in een huis met drie pilaren: Projectmanagement, Product- & Procesontwikkeling en Reliability Engineering. “Met dit huis wordt het productontwikkelingsproces geoptimaliseerd en worden projectmanagers, engineers en ontwikkelaars getraind en gecoacht bij implementatietrajecten. De wereld verandert in een razend tempo en dat betekent dat de levenscyclus van producten steeds korter wordt. Om in dit tempo mee te kunnen, is het belangrijk dat er al in de ontwerpfase goed over producten wordt nagedacht. Producten moeten zo betrouwbaar mogelijk zijn, snel naar de markt kunnen, maar bovenal aan de verwachting en behoefte van de klant voldoen. En als er dan toch nog iets mis gaat, zal de oorzaak snel en gestructureerd gezocht moeten worden. Daarvoor bieden wij succesvolle bewezen methodieken.”
Juist als de complexiteit van processen en organisaties groter wordt, kan de aanpak van Holland Innovative helpen, zegt Meeske. “Onze methodische, systematische aanpak is wat vaak ontbreekt bij deze bedrijven. Juist in een regio als Brainport, waar heel veel aandacht is voor de ontwikkeling van nieuwe complexe producten, wordt niet altijd de benodigde aandacht besteed aan de perfecte uitvoering van dat proces en de kwaliteit en levensduur van de producten zelf. Onze mensen komen veelal uit de wereld van fysica, werktuigbouw en chemie, ze snappen dus wat er nodig is. Onze specifieke toegevoegde kennis in methoden verhoogt direct de reliability, zeg maar de voorspelbare levensduur van een product.”
Holland Innovative wordt vaak te hulp geroepen als er een specifiek probleem is dat niet door de eigenaar kan worden opgelost. “Vaak hebben ze dan al maanden zitten zoeken naar de oorzaak, maar ze komen er niet uit. Wij worden dan ingevlogen en weten samen met de applicatie specialisten van de klanten het in een fractie van die tijd op te lossen.” Meeske zegt dat expertise en ervaring een belangrijke rol spelen, maar dat de gestructureerde aanpak doorslaggevend is. Een systematiek van root cause analyse, waarbij de ‘wortel’ van het probleem wordt blootgelegd, is daarbij de leidraad. “Om bij ons in dit vak te kunnen werken, moet je detective-achtige kwaliteiten hebben.”
Intern en extern werkt Holland Innovative altijd vanuit het principe dat kennis zoveel mogelijk gedeeld moet worden. “Het liefste borgen we de kennis op een afdeling en zijn we daarna weg om daarna alleen terug te komen voor weer een nieuwe methode of aanpak, maar de praktijk gebiedt te zeggen dat dat, bijvoorbeeld doordat mensen van positie wisselen of groeiende capaciteitsbehoefte hebben, niet altijd het geval is. Intern hebben we dat natuurlijk beter in de hand. We willen een echte talentontwikkelmachine zijn waarbinnen onze mensen de kans krijgen constant zich te ontwikkelen en door te groeien. Volgens het aloude meester-gezel-principe leiden de ‘guru’s’ binnen ons bedrijf hun eigen opvolgers op. Ja, als je hier gewerkt hebt moet je zelf ook wijzer geworden zijn. Daar werk je elke dag aan. Ik ook, ja.”
De naam Holland Innovative was een doordachte keuze, zegt Meeske: “Nederland is een innovatieland, ik wil bijdragen aan die branding, maar er ook gebruik van maken. Er zit zeker wat chauvinisme in wat we doen: we stralen het warme, oranje gevoel uit.” Maar het resultaat blijft leidend. “Wij zitten in Champions League van de high tech. We hebben Messi, Van Dijk en Neymar. Elk jaar willen we de Champions League winnen, dus we moeten ons constant afvragen wie de volgende Messi wordt, dat is onze uitdaging. En die kans bieden we ook onze medewerkers. Vandaar dat we zo scherp zijn op onze interne talentontwikkeling.”