“Als we de Europese marktleider op het gebied van schuifvloertrailers willen blijven, dan moeten we ons blijven doorontwikkelen.”
Knapen Trailers, in 1984 door Piet Knapen opgericht, heeft zich al in zijn beginjaren ontwikkeld tot de Europese marktleider op het gebied van schuifvloertrailers. De ene na de andere primeur mocht het bedrijf daarbij op haar zijn schrijven. Denk aan imposante innovaties als de welbekende zelfdragende bouwwijze, Europa’s eerste schuifvloertrailer met zijdeuren en de EXTREME voor zware waste en scrap. De lasrobots bij Knapen werken dankzij het eigen zonnepark op het dak van de fabriek volledig energieneutraal. Ook de handlingrobots, bewegende mallen en alle overige geautomatiseerde processen voor het vervaardigen van de trailers zijn van het modernste soort en garanderen daardoor de hoogste kwaliteit.
We hebben het, kortom, over een succesvol bedrijf dat met een gerust hart voor ruim 220 medewerkers in juni 2024 het 40-jarig bestaan kan vieren. Toch is er volgens CEO Ton de Haan geen enkele reden om achterover te leunen. “Als we de Europese marktleider op het gebied van schuifvloertrailers willen blijven, dan moeten we ons blijven doorontwikkelen.”
Precies om die reden stapte De Haan samen met zijn quality manager Joey van Lieshout op Holland Innovative af om hun expertise op het gebied van project management en lean product innovation ook bij zijn medewerkers tussen de oren te krijgen. “Om een verbetercultuur in je bedrijf te kunnen realiseren, moet je je mensen natuurlijk wel de tools daarvoor aanreiken. En dat is gelukt dankzij de inbreng van Holland Innovative.”
Academy
Die inbreng kwam van Hein Timmermans en Joost Brand, de eerste gespecialiseerd in Lean, de ander in Six Sigma. “Onze trainingen kunnen zowel bij onze eigen academy op de High Tech Campus in Eindhoven doen, als op locatie. Het mooie van de academy is dat je als bezoeker ook de ervaringen van vakbroeders mee krijgt en elkaar vervolgens samen verder te helpen. Maar de trainingen op locatie, zoals we bij Knapen Trailers hebben gedaan, hebben dan weer het voordeel dat we alle bijzondere elementen van dat specifieke bedrijf in hun eigen veilige omgeving kunnen meenemen in de training en er ook de hele organisatie bij kunnen betrekken.”
Dat laatste is ook bij Knapen nadrukkelijk gebeurd. Joey van Lieshout, die het programma mee invulde, merkt dat het hele bedrijf er nog steeds vol van is, ook al is de training zelf al weer enige tijd achter de rug. “Het sloeg hier echt in als een bom. Mensen onderschatten het belang van dit soort kennis en vaardigheden. En ja, soms moesten onze mensen echt wel op hun tenen lopen om het allemaal mee te krijgen. Lean ging nog wel, maar Six Sigma was toch echt wat minder makkelijk voor ze. Gelukkig kon Ton ze op die moeilijke momenten goed motiveren.” Ook voor HI’s Brand en Timmermans was dat een welkome gewaarwording: “Knapen heeft het geluk dat ze een CEO hebben die snapt wat er nodig is voor continue verbetering, zowel inhoudelijk als mentaal. Het enthousiasme waarmee hij voor de troepen gaat staan, dat heeft ons enorm geholpen.”
Van denken naar doen
Voor De Haan zelf is het niet minder dan logisch. “Als je je mensen wilt overtuigen van de noodzaak van een bepaalde verandering, dan moet je daar zelf natuurlijk ook naar handelen. Dat is de enige manier om je mensen te helpen zich verder te ontwikkelen, iets dat voor ons als bedrijf natuurlijk essentieel is.” De stap van denken naar doen is daarbij cruciaal, zegt hij. “Blijf niet te lang hangen in de problemen die je tijdens je werk tegenkomt, maar maak de sprong naar de oplossing. Beheersing van Lean en Six Sigma helpen onze organisatie om dat te realiseren. We sturen daarbij niet op zoveel mogelijk green belts of black belts per afdeling, zoals je in andere grote bedrijven wel eens ziet. Ik doe geen projecten om de projecten. Wij doen het om mensen tools te geven ons en zichzelf te helpen. Niet als doel op zichzelf.”
Het ene moment ging dat vanzelfsprekend beter dan het andere. “We zijn een emotioneel bedrijf met mensen die het hart op de tong hebben. Maar wat ze allemaal snappen is dat wij het moeten hebben van kort cyclisch sturen: gisteren gedaan, vandaag leren, morgen beter. Continu verbeteren. Visie is dan essentieel. Onze mensen moeten die visie gaan ademen, het moet door de bloedvaten heen gaan stromen. En ik realiseer me dat dat soms best taai kan zijn. Niet iedereen is altijd evenzeer overtuigd van de noodzaak. Dat zag je ook in de trainingen van HI: driekwart van de mensen is supergemotiveerd maar er zijn altijd mensen voor wie het minder vanzelfsprekend is. Op dat soort momenten is het van belang dat ik laat zien dat ik er vertrouwen in heb. Als de dirigent die enthousiast is over zijn orkest.”
Match
Dat was ook voor Timmermans en Brand een mooie werkbasis. “Als de de hele organisatie mee wilt krijgen, heb je vanzelfsprekend te maken met verschillende types mensen, met allemaal verschillende drijfveren en verantwoordelijkheden binnen het bedrijf. Door onze ervaring kunnen we met al die groepen goed omgaan. Uiteindelijk weten wij de match tussen cursist en lesmateriaal altijd wel te maken. Wij konden telkens schakelen en op die manier waren we in staat bij elke groep de juiste spirit te vinden.”
We hebben het, kortom, over een succesvol bedrijf dat met een gerust hart voor ruim 220 medewerkers in juni 2024 het 40-jarig bestaan kan vieren. Toch is er volgens CEO Ton de Haan geen enkele reden om achterover te leunen. “Als we de Europese marktleider op het gebied van schuifvloertrailers willen blijven, dan moeten we ons blijven doorontwikkelen.”
Meer informatie over onze trainingen kunt u hier vinden, of neem contact op met een van onze opleidingsadviseurs.
*Origineel artikel geschreven door Bart Brouwers en gepubliceerd door Innovation Origins, op 10 mei 2024.