Als databioloog heeft Joep van Cranenbroek een unieke positie opgebouwd in Nederland. Zijn achtergrond als bioloog met een diepe kennis in data science geven hem bij Holland Innovative de positie om twee werelden bij elkaar te brengen op een manier die juist nu, in onze datagedreven transitietijd, alom gevraagd wordt.
Zijn inspiratie komt van diverse kanten: de tuin- en akkerbouw, de brede biologie, maar net zozeer de statistiek en data science. Precies daar waar de precisielandbouw momenteel zo’n belangrijke rol heeft ingenomen, is de expertise van Van Cranenbroek goud waard voor hemzelf, maar zeker ook voor Holland Innovative.
Het aha-moment kwam onlangs bij een bezoek aan een groot invite-only event van Rijk Zwaan, het vermaarde veredelingsbedrijf dat groenterassen ontwikkelt en de zaden daarvan aan telers over de hele wereld verkoopt. “Ik dacht toen ik werd uitgenodigd: wow, wat gaaf dat ik daar bij mag zijn en dat herkend wordt hoe goed we bezig zijn. Juist daar, op de plek waar zoveel kennis en ervaring op mijn werkterrein bij elkaar komen, daar horen wij bij en zijn we volwaardig gesprekspartner.”
Deze gewaarwording was voor Van Cranenbroek zowel het inhoudelijke bewijs van de unieke positie van Holland Innovative, als de realisatie dat die vaststelling best wel wat bekender zou mogen zijn. “Kijk, als ik me er zelf al over verbaas hoe ver we eigenlijk al zijn, dan zal dat zeker ook voor ons publiek en onze potentiële klanten gelden. We mogen best wat meer trots uitstralen.”
Momenteel is Van Cranenbroek met zijn team vooral te vinden in de grote stadions en andere sportcomplexen en -velden. “Je zult je misschien afvragen hoe we daar dan die wereldproblemen gaan oplossen, maar zo direct gaat dat natuurlijk niet. Wat we in feite nu aan het doen zijn is laten zien wat er allemaal mogelijk is als je biologie en data science bij elkaar brengt. Dat ons werkterrein momenteel voornamelijk ligt in de Johan Cruijff Arena en het Gelredome is alleen maar goed: dat is juist de omgeving waar het om de details gaat en waar we dus kunnen laten zien wat de ultieme mogelijkheden zijn.”
Het systeem dat Holland Innovative heeft opgebouwd voor deze grote sportarena’s zorgt ervoor dat de omstandigheden boven, onder en in het gras zodanig gemonitord en gecontroleerd worden, dat letterlijk elke vierkante centimeter gras optimaal presteert. Wind, licht en water zijn samen met de bodem via sensoren samengebracht in een dashboard dat de sleutel biedt tot dit resultaat. Van Cranenbroek: “Je kunt dus zeggen dat wij gebruik maken van de mogelijkheden die een ‘luxeprobleem’ ons biedt – de hoge eisen van het profvoetbal – om te laten zien wat er verder nog allemaal mogelijk is met onze technologie.”
Doel daarbij is desze technologie vervolgens door te ontwikkelen om ook tot oplossingen komen op plaatsen op de wereld waar bijvoorbeeld behoefte is aan meer of beter voedsel.
“De ultieme droom van ons is om met onze oplossingen in de ‘luxe’ wereld bij te mogen dragen aan de Sustainable Development Goals van de United Nations. Met deze nieuwe kennis kunnen we helpen bij een oplossing voor veel grotere kwesties, zoals het wereldvoedselprobleem, duurzaamheid, hetklimaat en economische welvaart.”
Niet dat die stadions als een snelle tussenstap worden gezien, daarvoor is de business te belangrijk en het werk ook veel te uitdagend. Bovendien vormt deze omgeving het ideale visitekaartje voor Holland Innovative en HI-Sports, het merk waarmee HI deze markt nu benadert: “Dankzij onze expertise op dit terrein en in deze sector kunnen we stap voor stap de wereld over. Je kunt je voorstellen dat in elk FIFA-land zorgvuldig gekeken wordt naar wat wij klaarspelen in Amsterdam!” Dat ook het toonaangevende magazine ‘StadionWelt’ ruimte vrijmaakte voor het HI-verhaal, ziet Van Cranenbroek als het eerste bewijs daarvan. “Net als het feit dat we uitgenodigd werden om dat ook in de Bundesliga te laten zien op de ArenA Summit van afgelopen 21 en 22 November in Frankfurt.”
Bij Rijk Zwaan zag Van Cranenbroek dat veel partijen met dezelfde uitdagingen zitten. “Of je nu in de tuinbouw zit en de data van sapstromen en groeipatronen probeert te vergaren of, zoals wij, data van bodem, klimaat en de groei van het gras in de sport verzamelt, het gaat om de slimme combinatie van datascience met domeinexpertise. Anders gezegd: om inzichten en passende oplossingen in deze datagedreven transitietijd. Voor mij was het goed om te zien dat wat wij in een compleet nieuwe markt doen één op één vergelijkbaar is met wat er in een veel volwassener markt al gebeurt. We brengen data samen met domeinkennis – dat maakt ons tot de autoriteit op ons terrein.”