HI Blog - De laatste inzichten en updates.

Root Cause Analyse door HI: vind de oorzaak van jouw product- of softwareprobleem

Geschreven door Holland Innovative | Mar 4, 2022 10:04:36 AM

Als productontwikkelaar weet je het: een storing in het product of proces kan grote gevolgen hebben. Zeker als je de oorzaak niet kunt vinden. Met een root cause analysis (RCA) zoek je op een gestructureerde manier naar de oorzaak van het probleem in je fysieke product of software. Simone Bouwmans – Booij, root cause analysis specialist bij Holland Innovative (HI), legt uit waarom de RCA-methode werkt.

De RCA-methode is gebaseerd op het uitsluiten van mogelijkheden, niet op het onderzoeken van alle mogelijke oorzaken.

 

Het belang van een RCA

Simone: “Een RCA wordt vaak gezien als een ‘laatste redmiddel’. Organisaties zijn vaak al lang op zoek naar de oorzaak van een probleem. Met een RCA vinden ze het wel. Dit komt omdat de oorzaak vaak iets is waar mensen zelf niet aan gedacht hadden en dus ook niet konden vinden. De RCA-methode is gebaseerd op het uitsluiten van mogelijkheden, niet op het onderzoeken van alle mogelijke oorzaken.”

Externe expertise

Idealiter wordt een RCA uitgevoerd door een externe partij. Simone: “Een RCA-specialist is een specialist in het proces, niet in het product. Tel daar het externe aspect bij op en je hebt een specialist met een frisse blik. Die de geschiedenis niet kent, andere vragen stelt en de processen uitdaagt. Het is iemand die wél technische en natuurkundige kennis heeft, maar niet per definitie gespecialiseerd is in het product.

Uiteraard is het belangrijk dat een RCA-specialist samenwerkt met de engineers of leveranciers van het product. Er is vaak ongelooflijk veel kennis aanwezig in een bedrijf. Hier wil je natuurlijk gebruik van maken. Daarom is samenwerking echt de sleutel tot succes.” 

Stap voor stap werken

Tijdens het uitvoeren van een root cause analyse benadert de RCA-specialist het probleem op gestructureerde wijze en met een open blik. Simone: “Ik maak geen lijstje van alle mogelijke oorzaken. Dat leidt tot gebrek aan focus. Met de RCA-methodiek creëer ik juist focus. Wat willen we écht weten? Daar draait het om.

Om dit te bereiken volg ik grofweg de volgende stappen. Eerst breng ik aan de hand van data de verschillen in kaart en zoek ik contrasten. Waarom ondervindt klant A wel problemen en klant B niet? Hoe kan het dat het probleem gisteren nog niet bestond maar vandaag wel? Zonder een contrast kan ik geen RCA uitvoeren. Vergelijkingsmateriaal is dus een vereiste.

De volgende stap is het daadwerkelijk vergelijken van de ‘goede’ en ‘slechte’ situatie, of de oude en de nieuwe. Wat is er veranderd? Zit deze verandering in de interne omgeving, bijvoorbeeld een onderdeel in het product? Of de externe omgeving, bijvoorbeeld de installatie van het product? Ik zoom verder in op het product of het proces en voer experimenten uit. Op die manier kom ik steeds dichter bij de oorzaak.”

RCA in praktijk

Simone vervolgt: “Een voorbeeld: in 2019 kreeg een organisatie een groot aantal modules terug uit het veld wegens disfunctioneren. Dit was in 2018 nog nooit gebeurd. De vrijgaventesten bij de leveranciers waren goed en de module deed het op de testbank. Pas na de installatie ontstond het probleem.

Een RCA toonde aan dat de leverancier een wijziging had doorgevoerd in het design en dat het product soms onjuist werd geïnstalleerd in het veld. De onjuiste installatie zorgde eerder nooit voor problemen, maar door het nieuwe design ontstond nu kortsluiting. De oplossing bleek uiteindelijk erg simpel. Een klein rood stickertje op het product voorkomt sindsdien een foutieve installatie door de installateur.”

Aan de slag met root cause analysis

Ook (al te lang) op zoek naar de oorzaak van een probleem? Maak een afspraak met een van onze specialisten via cindy.camp@holland-innovative.nl. En ontdek hoe we samen de oorzaak van het probleem kunnen achterhalen.

Of wil je deze gestructureerde aanpak zelf leren, en zo een echte 'probleemoplosser' worden? Bekijk dan de training Problem Solving Root Cause Analysis (holland-innovative.nl) of meld je direct aan; we starten op 21 april 2022 met een nieuwe groep.